Сенсорна інтеграція

Що це таке?

Термін «сенсорна інтеграція» вперше запропонований американським психологом Джин Айрес у 1963 році для опису того, як порушення процесів сенсорної обробки можуть виражатися у різних поведінкових проблемах.

Як це працює?

Відчуття – це спосіб нашої нервової системи отримувати інформацію про те, що відбувається з нашим тілом та навколишнім середовищем. Мозок організовує та обробляє цю інформацію для того, щоб ми могли належним чином реагувати на неї. Цей процес називається сенсорною інтеграцією. Ми потребуємо налагодженого процесу сенсорної інтеграції для розвитку, навчання, щоденної діяльності та комунікації з іншими людьми. Цей процес не усвідомлюється нами і здебільшого протікає без збоїв, тому дізнаємося ми про нього лише у разі порушень.

Порушення сенсорної інтеграції пов’язане з труднощами в обробці інформації будь-якої із сенсорних систем: тактильної, вестибулярної, пропріоцептивної, зорової та слухової.

Як це допомагає?

Фахівець на підставі спостереження за дитиною, опитування батьків та тестування визначає характер труднощів та прописує стратегію терапевтичного впливу. Терапія, що базується на сенсорній інтеграції, – не медикаментозна терапія, а корекційна робота, схожа на гру. Проте заняття з терапевтом – не єдиний інструмент дії. Фахівець розробляє програму, яка торкається способу життя дитини, тому що процес сенсорної інтеграції відбувається постійно. Тому потрібна і постійна підтримка дитини у цьому процесі. Залежно від тяжкості розладу програма може бути короткостроковою або довгостроковою.

Як це відбувається?

Залежно від діагностованих труднощів та поставлених завдань, терапевт гратиме з дитиною: лазитиме на скеледромі, гратиме в м’яч, проходитиме смугу перешкод, досліджуватиме світ за допомогою тактильних відчуттів, координуватиме рухи різної складності. При цьому гра обов’язково буде задоволена для дитини, оскільки використання «внутрішнього драйву» є важливою концептуальною основою підходу. При цьому дитина не повинна відчувати болю, страху або іншого сильного дискомфорту, хоча в завданнях обов’язково буде певний виклик, який і підштовхне дитину до змін. Тривалість одного заняття до 45 хвилин.