ADOS-II Шкала спостереження та діагностики аутизму
ADOS-II – Шкала Спостереження для Діагностики Аутизму є «золотим стандартом» для оцінки та діагностики аутизму та загального розладу розвитку у різних вікових груп, рівнів розвитку та мовних навичок.
Ця напівструктурована методика може бути використана для діагностики практично кожного, хто має підозру на аутизм або страждає цим розладом: від дитячого до дорослого віку, від дітей, що не говорять, до дорослих, що вільно говорять.
Методика ADOS-II складається з різних заходів, які дозволяють спостерігати соціальну та комунікативну поведінку, пов’язану з діагнозом загального розладу розвитку. Ці заходи забезпечують цікаві, нормативні умови, у яких може відбуватися взаємодія.
Як відбувається діагностика?
Діагностика відбувається у присутності батьків. З маленькими дітьми (незалежно від рівня мовного розвитку) психолог ініціює ігрову взаємодію, досліджує якість спілкування, рівень залученості, вміння здійснювати повсякденні, звичайні дії. Будь-яка активність, яку пропонує методика, дозволяє виявити ті особливості поведінки, які притаманні аутистичному спектру.
При цьому фіксуються дані за такими параметрами:
Мова та комунікація:
– Мова – кількість слів, речень, інтонація, ехолалії;
– Спроби привернути увагу;
– Стереотипні слова чи речення;
– Діалог;
– Вказування пальцем;
– Жести
Соціальна взаємодія:
– Погляд у вічі;
– Реакція на ім’я;
– Вираз обличчя;
– Спільні дії.
Якість соціальної ініціативи:
– Взаємність;
– Ігри – функціональні, символічні та такі, що включають уяву;
– Різноподібна гра дитини, її якість;
– Є гра «навмисно»;
– Якість уяви.
Стереотипна поведінка та обмежені сфери інтересу:
– Сенсорні відчуття;
– Самостімуляція;
– Повторювані дії;
– Агресія та самоагресія.
Після діагностики проводиться підрахунок за виставленими балами та дається загальний висновок відповідно до міжнародного стандарту. Загальна тривалість зустрічі 60 хвилин.